Mit tesznek a szervezetek, amikor hibát követnek el? A természetes viselkedés, hogy elkezdik a hibát az emberekben keresni (a másik részlegben, a másik személyben). Akik ebből az ösztönös viselkedésből akarnak “kitanulni” és meg akarják érteni, hogy a körülöttünk lévő rendszerek hogyan, mennyire befolyásolják viselkedésünket, döntéseinket, azoknak javasoljuk a “The Beer Game” szimulációs játékot, melyet a világhírű MIT-n fejlesztettek ki.

Mit ígér a stratégiai szimulációs játék?

Másfél-két óra izgalmas játékot, egy vagy több 4-8 fős csapatnak. A játékbeli vásárló terméket rendel, amit egy négyszereplős ellátási lánc – gyár, elosztó vállalat, nagykereskedő, kiskereskedő – elégít ki, úgy, hogy a vásárló elégedett legyen a pontos szállítással, miközben az ellátási láncnak a lehető legkisebb készletezéssel kell megoldania a feladatot.

A résztvevők “aha”-élményszerűen megtapasztalják, hogy egyéni döntéseik hogyan hatnak a rendszer egészének viselkedésére.

A játék tapasztalatainak feldolgozása során a résztvevők – a rendelkezésre álló idő függvényében – megbeszélik:

  • hogyan, miért döntöttek úgy, ahogy döntöttek, modellépítési és adatfeldolgozási gyakorlatot szereznek, fejlesztik jövőbeni döntéseik minőségét;
  • a játékban megismert döntési problémához (ellátási lánc menedzsment, ostorcsapás effektus, optimális rendelési nagyság) kapcsolódó elméleti hátteret és matematikai alapmodelleket;
  • a mentális modellek fogalmát, elménk azon rövidítéseit, amelyek segítik a megszokott helyzetekre való gyors reagálást és egyben gátolják az adott helyzetnek megfelelő döntéshozást;
  • milyen mentális modellek, viselkedések, cselekedetek gátolják (túlreagálás; mások hibáztatása; stb.) illetve melyek segítik (elemzés, cselekedeteink tovagyűrűző hatásainak számbavétele, stb.) a mai komplex szervezetekben való sikeres együttműködést;
  • a szervezeten belüli értékteremtő kommunikáció szerepét, fontosságát.

A játékhoz kapcsolódóan megismerik a rendszerviselkedés alapelemeit, az alapelemekből álló rendszerviselkedési archetípusokat, valamint azokat az automatikus viselkedési mintákat, amelyek már annyira beépültek a szervezeti viselkedésbe, hogy észre sem vesszük.

Kiknek ajánljuk a játékot?

  • Ahol úgy vélik, magas a raktárkészlet, miközben a kiszállítási határidők kézbentartásával is gondok adódnak.
  • Ahol a szereplők gyakran hangoztatják, ők jobban tudnának teljesíteni, de az őket körülvevő “rendszer” ezt megakadályozza.
  • Ahol a szervezetet a hatékonyság érdekében többszereplős értéklánccá alakítják, és úgy érzik, érdemes javítani az együttműködésen.
  • Ahol úgy látják, nehezen tudnak megszabadulni a “tűzoltástól”, miközben a szervezet nagy becsben tartja a “tűzoltókat”.

Milyen alkalmakra javasoljuk a játékot?

  • A játék lejátszása 1,5-2 óra. A tapasztalatok megbeszélése hasonló időt vesz igénybe. A játék lejátszható értekezletek, vállalati napok, versenyek, Vezetői Akadémiák keretében, de ajánljuk önálló programként is.
  • A játék alkalmas azonos ellátási lánchoz tartozó, de különálló cégek közös programjain az együttműködés javítására.

Milyen folytatása lehet a játéknak?

A játék tapasztalataira alapozva szívesen nyújtunk segítséget a szervezeti, vezetői döntések minőségének tudatos fejlesztésében, üzleti folyamatok, döntési szituációk elemzésében, döntéstámogató-optimalizáló modellek kidolgozásában, valamint az értékteremtő kommunikáció gyakorlati praktikáinak megismerésében.

Kérjük, keressen bennünket, ha érdekli a szimulációs játékban rejlő lehetőség!

Héder Sándor
mérnök, tréner
címzetes egyetemi docens
Torjai László
közgazdász, matematikus,
ügyvezető
BDE Research Nonprofit Kft.

“The Beer Game” – A rendszerek viselkedését szimuláló logisztikai játék

Megosztás:
FacebookLinkedInTwitterGoogle+WhatsAppBlogger PostEmail