Tim Harford: Az alkalmazkodás logikája

Posted on 09. ápr, 2013 by in kreativitás tréning

Az ember gyereke megszületik és kíváncsinak születik, mindent meg akar ismerni, mindenkitől tanulni akar. Aztán a korai tinédzserkorban azt mondja, elég a tanulásból, én mindent tudok és elkezdi osztani az észt másoknak. Sajnos, a mai felgyorsult világban számos vezető úgy viselkedik, mint egy mindenhez értő tinédzser, ami azért okoz gondot, mert nem tud a hibáiból tanulni. A könyv számos példát felvonultat az elmúlt évszázad angolszász történelméből a hadseregtől és a NASA-tól kezdve a közigazgatáson át az üzleti életig bezárólag. A szerző nem elégszik meg csupán az érdekes és tanulságos történetekkel, hanem tudományos kísérletekkel is alátámasztva bemutatja, milyen pszichológiai gátjai vannak annak, hogy a hibáinkat észrevegyük, beismerjük és tanuljunk azokból. A könyv sajnos nem tartalmaz magyar példákat – lehet, hogy azért, mert mi nem hibázunk, illetve ha hibázunk, az mások miatt van.

A könyv persze nem lenne teljes, ha csak azt mutatná be, hogy mi az, ami nem működik. Ennél továbblép, és gyakorlati útmutatót kíván adni ahhoz, hogy a mai őrült gyorsasággal változó világhoz milyen gondolkodásmóddal, milyen praktikákkal lehet alkalmazkodni. A szerzőnek három iránymutatása van, amelyet az evolúciós kiválasztódás elvére és napjaink sikeres cégeinek gyakorlatára alapoz, melyek közül hazánkban a legismertebb a Google, a Gore-Tex, és az eBay.

A három alkalmazkodási praktika röviden:

  • Legyen sok ötleted és azokat próbáld ki, számítva arra, hogy azok közül sok kudarccal fog végződni.
  • Olyan helyen kísérletezz, hogy a kudarcot túl tudd élni.
  • Ismerd el, ha kudarcot vallottál és tanulj abból.

Jó olvasást, majd jó kísérletezést kívánok!

Megosztás:
FacebookLinkedInTwitterGoogle+WhatsAppBlogger PostEmail

Tags: ,

Comments are closed.