Egyszerűbb, olcsóbb manipulálni, mint tanítani

Posted on 15. dec, 2012 by in vezetői tréning

A társadalomtudomány régóta kutatja, hogy a környezetnek milyen hatása van az emberi viselkedésre. Az olvasók közül bizonyára sokan hallottak a híres/hírhedt stanfordi börtönkísérletről, amelyben középosztálybeli amerikai egyetemistákból véletlenszerűen választottak ki börtönőröket és börtönlakókat. A kísérletet hamar le kellett állítani, mert a börtönőröknek annyira sikerült ráhangolódniuk a feladatra, hogy a lelki terror mellett fizikai terrort is kezdtek alkalmazni.

A környezet döntéshozásra gyakorolt hatását most a viselkedés-közgazdaságtan is el kezdte kutatni és erről jelent meg egy izgalmas könyv Richard Thaler és Cass Sunstein tollából, a Manager Könyvkiadó jóvoltából: „NUDGE Jobb döntések egészségről, pénzről és boldogságról”. Nos, a viselkedés-közgazdaságtan arra jött rá, hogy egyszerűbb, gyorsabb, olcsóbb az emberek viselkedést megváltoztatni a döntési környezet megváltoztatásával, mint a gondolkodás megváltoztatásával. Egyszerűbb pl. egy fekvőrendőrt lerakni az iskolák közelében, mint felhívni a figyelmet az óvatos közlekedésre. Hasonló módon egyszerűbb, olcsóbb és gyorsabb az áram és gázszámlát úgy „megdizájnozni” (színes, kifejező, összehasonlító ábrákkal) hogy az ügyfél gondolkodás nélkül megértse, mekkora a pénzbeli különbség az ő fogyasztása és a hasonló méretű energiatakarékos  lakás fogyasztása között, mint méregdrága, bugyuta reklámokkal és kiadványokkal ránevelni az energiatakarékosságra. A kísérletek azt is felderítették, mitől függ, hogy az egyetemi hallgatók a menzán az egészségesebb ételekből vagy az egészségtelenebbekből esznek-e többet: a választást az határozta meg, milyen sorrendben helyezték el az ételeket a kínáló pulton.

A mai válságos időben számtalan olyan terület van, amelyen az oktatással, neveléssel nem sok eredményt értünk el: pl. rászoktatni az embereket a hosszú távú gondolkodásra, az egészséges életmódra, a következetes gyógyszerhasználatra, hogy csak párat említsék, amelyben tág tere nyílhat az ösztökéléssel való kísérletezésnek. A könyv számtalan érdekes, elsősorban amerikai kísérletről számol be, amelyek minden bizonnyal elindítják a hazai szakemberek gondolkodását.

Nudging az utakon

A fanyalgó olvasó felvetheti, hogy ez a nudge-féle ösztökélés nem más, mint manipuláció. Valóban, a tudásunkat fel lehet használni arra is, hogy kihasználjunk másokat és arra is, hogy segítsünk. A könyv elolvasása mindenesetre ahhoz is hozzásegíti a tisztelt olvasót, hogy felismerje, mikor ösztökélik a megfelelő döntésre!

Nudging az utakon

Nudging az utakon

Megosztás:
FacebookLinkedInTwitterGoogle+WhatsAppBlogger PostEmail

Tags: , ,

Comments are closed.