A dzsentri vezető

Posted on 15. ápr, 2012 by in középvezetői tréning, vezetői tréning

Érdekes riport készült Hadas Miklós szociológussal, a Budapesti Corvinus Egyetem Társadalmi Nem- és Kultúrakutató Központjának vezetőjével, amely Férfikutatás: hová tart az „erősebbik” nem? címmel jelent meg itt.

A szociológus arról számol be, hogy a kutatások szerint a magyar férfiak alig vesznek részt a családi munkamegosztásban, ami szerinte arra vezethető vissza, hogy a dzsentri viselkedési minta nálunk hatotta át legerősebben a társadalmat.

A dzsentri szó Tisza Kálmán idejében keletkezett és ezzel a szóval írták le a szertehúzó magyar középosztályt. A dzsentri viselkedésre, életmódra a duhajság, hajnalig tartó kocsmázás, agarászat, kártyán elúszó földbirtokok, szélhámosság, váltóhamisítás, párbajozás, munkától való viszolygás, gőg, műveletlenség a jellemző. Aki nem kerülhetett a dzsentrik közé, arra vágyott, hogy minél több történetet halljon róluk. Erről így ír Schöpflin AladárA színházba járó derék polgárember nyügnek érzi a szolíd életet, a takarékoskodás örök kényszerét, mindennapjainak unalmát. Szeretne egyszer-egyszer istenigazában kirúgni a hámból, de az élet nem engedi. Legalább a színházban akar tehát néha nagy murit látni, felelőtlenül mulató embereket, pénzszóró duhajkodást, léháskodó udvarlást.

Meggyőződésem, hogy ez a dzsentri életszemlélet ma a legnagyobb gátja annak, hogy a hazai cégeknél world class vezetők legyenek. Sajnos rendszeresen tapasztalom a vezetők részéről a mindentudás gőgjét, azt hogy a sikerekért csak ők, a kudarcokért a minimálbéren megbecsült munkatársak a felelősek (újabban a kapitalizmus mohósága, a bankárok, illetve a multik). Tisztelet a kevés kivételnek, mert szerencsére olyan vezetőkkel is találkozom, akiknek rövid és hosszú távú céljaik is vannak, akik a céljukhoz vezető utazásra a munkatársaikat is magukkal akarják vinni.

Persze megint ott vagyunk, hogy jól tudjuk, mi a probléma, hogy mit nem akarunk. Az igazi kérdés azonban az, hogy mit kellene tenni. Szerintünk ezt!

Megosztás:
FacebookLinkedInTwitterGoogle+WhatsAppBlogger PostEmail

Tags: ,

Comments are closed.