Tippek a konfliktuskezelő beszélgetések indításához

Posted on 27. sze, 2011 by in konfliktuskezelési tréning

1. Soha ne kezd hibáztató kérdéssel a megbeszélést!

?Miért akartál lejáratni?? ?Miért sértegetsz folyton?? ?Miért akarod elrontani a kapcsolatunkat?? ? Gyakran indítunk beszélgetést ezekkel a kérdésekkel. Több helyes cél is vezérel ilyenkor bennünket:

  • Tudjuk, hogy a sérelmekről, az érzelmekről beszélni kell. Ha azokat visszafolytjuk (vagy gátlás nélkül szabadon engedjük) az veszélyes lehet.
  • Tudjuk, hogy ha megértésre vágyunk, akkor utunk a kommunikáció.
  • Abban reménykedünk, hogyha beszélünk a sérelmekről, akkor valaki (reméljük a másik) változtatni fog a viselkedésén a jövőben.
  • Arról álmodunk, hogy a másik könnyezve kér tőlünk elnézést s a béke helyre áll közöttünk.

Amivel nem vagyunk tisztában, hogy a fenti hibáztató kérdések soha nem érik el a szép célokat. Miért nem? Mert a hibáztató kérdések nem valódi kérdések, melyekre a másik őszintén megfelelhet, hanem gyilkos vádaskodások. A következő rejtett üzeneteket hordozzák:

  • Lejárattál, megsértettél engem és tudom, hogy ezt szándékosan tetted, erről kár vitázni.
  • Rossz szándékkal vagy irántam, talán rossz ember is vagy.
  • Láthatod, hogy tetted áldozata vagyok – te vagy a hibás azért, mert (ez és ez) történt.
  • Én jó vagyok úgy, ahogy vagyok, veled valami baj van.

Beszélgetőpartnerünk, naná, hogy a rejtett üzenetekre lesz fogékony és egyetlen ésszerű reakció áll előtte: a védekezés. Védekezés a hamis támadás ellen. Ő nem akart szándékosan (lejáratni, sértegetni, stb.) ártani nekünk. Védekezése azonban számunkra egyenlő tettének tagadásával: ?Legalább annyi tartás lenne benne, hogy beismeri, amit tett!? Csak néhány perce tart a beszélgetés, de teljes a káosz: mindketten áldozatnak érezzük magunkat és még abban sem értünk egyet, hogy mi történt.

Megosztás:
FacebookLinkedInTwitterGoogle+WhatsAppBlogger PostEmail

Tags: , ,

Comments are closed.